måndag 26 januari 2009

Den röda tråden

Jag har många gånger funderat på vad det är som får en människa att orka igenom den ena hemska upplevelsen efter den andra. Vad är det som gör att han eller hon tar sig igenom utan att stryka med på kuppen? Var i kroppen sitter den där extra reserven som har en tendens att vara just det som hindrar kamelens rygg från att brytas?

När jag tänker tillbaka på de tuffaste tiderna i mitt liv, så känns de så avlägsna på något sätt. Nästan som att det har hänt någon annan och inte mig, som om de är sekvenser ur en film som jag sett för länge sedan. Och så känns det även fast jag är så att säga mitt uppe i en sådan tuff situation just nu. Jag väntar fortfarande på att himlen ska falla ner, att jorden ska gå under eller åtminstone rasa lite grann.

Raset verkar dock utebli. Jag vet inte vad det beror på, om jag kanske har blivit stärkt av tidigare erfarenheter. Kanske är det som de lärda säger: "Det som inte dödar det härdar". Kanske har jag fått själsliga muskler utan att jag ens märkt det, sådana som min kropp gräver fram när jag behöver det och till och med då när jag inte ens fattar att jag behöver dem, automatiskt ni vet.

Alla historier, eller åtminstone de flesta, har en röd tråd och så har även mina historier och incidenter, de tuffa tiderna. De åtföljs inte alltid, men väldigt ofta av någonting roligt. Det är inga stora saker i sig, men tillräckligt för att jag ska stanna upp och tänka efter. Hinna känna att nog fan finns det någon därute som ser till att jag inte får alltför mycket på min tallrik på en gång. Det kan vara till exempel att vinna biobiljetter just när börsen är som tommast och hjärtat tungt, att hitta en femtiolapp på marken när det är allt som behövs för att fixa de där sista dagarna innan lön, att chefen bjuder avdelningen på lunch precis den där dagen "lunchlådan blev kvar hemma i kylskåpet" eller att du kommer hem och hittar en utbetalningsavi på hallgolvet för att tröttheten och uppgivenheten gjorde att både originalfakturan OCH påminnelsefakturan blev betald. Helt enkelt saker som gör att orken inte tar helt slut, att reserven kickar in och att ljuset som syns i änden av tunneln faktiskt inte är ett annalkande tåg.

Det är konstigt hur saker och ting ofta löser sig. Inte av sig själv, men kanske lite från oväntat håll ibland. Det har hänt mig så många små saker under årens lopp att jag har svårt att tro att det är bara lustiga sammanträffanden. Det har vid ett par tillfällen varit så...riktade saker, så mitt i prick precis just det jag behövde, att det är lite läskigt. Och en del gånger har det varit så oförklarligt på något sätt. Och när jag funderar på det då och tänker att vad fan...så kommer jag på att ja, just det...det är ju så det ska vara. Att ge och att få. Det man lämnar bakom sig finner man framför sig. Då kommer jag ihåg att jag nog har gjort mig förtjänt av det här på något sätt.

Det är ytterligare en av principerna i det Asfaltiska hemmet, att inte bara ta, ta, ta. Kom alltid ihåg att ge också, så fort du får chansen till det. Och det handlar inte enkom om pengar. Det handlar om ge av sin tid, om uppmärksamhet, om att bry sig när någon har det svårare. Och ibland är det något så litet och världsligt som att låna ut en hundralapp. Att ge skickar en våg av givande framåt, åt sidorna och i vissa fall även bakåt. Som ringarna som sprider sig på vattnet när den minsta av stenar just ploppat ner. Det må vara ett uttjatat koncept det här med att ge, men det fungerar faktiskt.

Prova så får du se.

11 kommentarer:

Malde sa...

Tankeväckande ord, och såååå mitt-i-prick så det är kusligt.

Kramar till dig!

Lisa sa...

Hej där,

var glad att raset uteblivit...för mig räcker det med motgångar och sorg för resten av livet ut, men livet är tydligen fullt av sånt så det är bara att bita ihop och gå vidare i den takt man klarar av det.

Dock, man måste alltid se framåt för det finns så mycket underbart här i livet. :)

Bra skrivet förresten. Läser, tankegångar som finns hos oss alla.

Kramis Liselott

Jules sa...

Så bra! Du skriver och får ut det så bra. Tänkvärt.

Anonym sa...

Vilken underbart vacker layout!

Anonym sa...

Haha... som jag misstänkte då... att den var från the cutest blog on the block! De har så jättefina layouter... jag har varit inne ett par gånger och försökt välja ut en layout men det går inte... det finns för många fina!

Asfaltmamman sa...

Malde - Blir så glad över att du fick med dig något från det här inlägget. Jag satt just och undrade om det bara är jag som snurrar på, men kanske är jag inte så snurrig som jag tror. I alla fall inte alla dar i veckan. :o)

Liselott - Du präntar ned ytterligare en av mina principer...bit ihop och segla på! Det är ju precis så man ska göra. Man kan ju inte bara ge upp, hur skulle det då gå för alla knoddar och lilltjejer och allt vad de heter? Tankegångarna i inlägget är något som ofta surrar i huvudet på mig, har ibland bara lite svårt att få ut saker och ting på ett pedagogiskt sätt. Kort och koncist är väl inte direkt ord som beskriver mig :o).

Jules - Tack, precis vad jag ville höra. Var lite orolig för att jag hade snott ihop tankegångarna så att ingen skulle fatta vad jag menade. Det är med andra ord helt oredigerade Asfaltiska tankar, direkt från hjärnan via tangentbordet ut på bloggen. Men som jag redan tidigare har etablerat, så är inte tillnärmelsevis alla tankar oredigerade.

Supermom - Välkommen till min blogg, jättekul med nya besökare! Välkommen åter närhelst :o).

Bamsekramar från betongen till er alla!

Anonym sa...

Det är bara att titta i backspegeln för att inse att man klarar av det mesta som ligger framför en...
(((kramar)))

Anonym sa...

Hej du sköna...ja...det är verkligen livet som härjar med oss.. men som du säger...vi får nog själsmuskler och detär de starkaste som oftast prövas mest. Hoppas rasriskerna minimeras nu för dig. Lite mer luftigt och soligt...det önskar jag dig :-)

Ge ger mera energi än att få... när man fått något så stannar det ju där hos den som fått...men när man ger bort så fortsätter det på nåt sätt....lite underligt det där att tänka så men du kanske förstår vad jag menar. Må så gott och ha en bra dag *kraam*

Anonym sa...

hej Alby! så välformulerat som vanligt, och ordgåtan hade jag aldrig klarat....
Dina rader får mig att genast berätta om boken jag läser nu: "konsten att vara snäll" av Stefan Einhorn,,, där tar han upp just det där att man faktiskt kan sprida godhet i världen..med ytterst små medel,,, han berättar om en sån sak i Usa att när en kille skulle betala sin vägavgift VAR den redan betald, han blev så glad att han betalade ändå, så fick ju nästa sin betald osv...
massa kramar från skåneland klarakajsa...

Myra sa...

Det behövs egentligen så lite för att glädja andra. tyvärr används det alldeles för sällan.

Mig har du gett mycket, du underbara, och jag hoppas att jag lyckats ge iaf något tillbaka. :)

Annars skriver jag bara under ditt inlägg, för det är så sant, så sant så.

Asfaltmamman sa...

Ninnibeth - Visst är det så, vi har oanade krafter när det väl gäller att ta sig igenom skiten. Jag undrar verkligen var det kommer ifrån och vad det beror på att vi har den där extra orken. Överlevnadsinstinkt kanske?

Moniqa - Tack, jag önskar mig verkligen luft och solsken nu. Och snart så, snart kommer jag att få det. Gäller att orka hålla ut några månader till. Och jag förstår precis vad du menar med att givande ger mer energi, förstår på pricken.

Klarakajsa - Du var sannerligen inte ensam om att inte klara ordgåtan. Jag fattade absolut ingenting av den när jag fick den. Har inte läst boken, men tack för tipset, ska skriva upp den på min boklista. Det där med vägtullen är precis en sådan akt jag menar; goda gärningar föder goda gärningar. Inte alltid i direkt relation, men i sinom tid. Om alla chippar in, så blir det en lavin. Och det är just det som är grejen, det behöver inte vara något himlastormande stort. Det kan vara just en sådan liten grej som att betala vägtullen på 20 spänn. Tänk vad lite det behövs för att göra någon glad på riktigt.

Myra - Du ger otroligt mycket tillbaka, det ska du veta. Och precis som du säger, det behövs egentligen så lite.