onsdag 18 februari 2009

Hur oförskämd får man vara?

Träffade en granne på bussen imorse. Hon talar svenska, men inte så jättebra. Hon jobbar hårt och har två barn, är ensamstående.

En kompis/bekant (och kompisens man) till henne hade erbjudit sig att ta hand om hennes barn ibland på helgerna för att de ska få erfara normalt familjeliv med en manlig förebild närvarande. Min granne avböjde erbjudandet för hon vill ju givetvis träffa sina barn själv på helgerna eftersom hon jobbar så mycket i veckorna.

Jag höll på att smälla av när jag hörde detta. Vadå "erfara normalt familjeliv"? Bara för att det inte finns en pappa i hemmet, är det då automatiskt ett onormalt familjeliv? Räknas inte familjer med en förälder som en riktig familj? Hur är det då med familjer med homosexuella föräldrar? Är inte de heller en riktig familj? Vad är en "normal" familj och existerar de överhuvudtaget?

Nog för att jag tycker att det är nyttigt för barn att ha både kvinnliga och manliga förebilder, men de olika förebilderna kan ju hittas överallt annars i den utökade familjen och i bekantskapskretsen. Vad är det som säger att den kvinnliga eller den manliga förebilden måste vara just en pappa eller en mamma?

Fy fan för skitidioter som grannens "kompis".

5 kommentarer:

The Hanssons sa...

var grannens kompisar....infödda skåningar i 60 årsåldern?

Husbilen Credo sa...

Det finns DE och det finns DEM jodå även DOM över andra.

Anonym sa...

Hoppas att det var din kompis som missförstod dom eftersom hon inte är så bra på svenska...

Asfaltmamman sa...

Nika - har ingen aning vart de kommer ifrån, men jisses så dumt sagt av dem. Jag skulle ha blivit fly förbannad om någon hade sagt så till mig.

LottaM - Ja, tyvärr finns det ju de som tror sig vara lite förmer än andra och vet alltid aningen bättre än någon annan...sådana personer driver mig från vettet.

Ninnibeth - Ja, jag hade hoppats på det jag också, men grannen förstår bättre svenska än hon talar, så jag misstänker att hon förstod dem helt korrekt. Jag tror inte att det finns något sätt att missförstå orden "normalt familjeliv" och "det saknas en manlig förebild". Men det är klart, språkförbristningar har ställt till med en massa förr.

Myra sa...

Men hjälp..... *stum*